Pancingan Kehidupan

Monday, February 21, 2005

Mancing, Ekonomi dan Title

Baik-baik dik... Gigi pacu tu tajam!!


Bang... ikan apa nih? Cam kepala toman jer......

Ahad, selepas meneman isteri ke Pasar Borong Selangor, aku ke kolam Fifofo. Ada 11 orang pemancing sedang tekun menanti ikan menyambar umpan. Aku perhatikan karung ikan masing-masing kelihatan kosong lalu. Hari sebelumnya memang galak ikan menyambar umpan. Pantang umpan nampak sedap, naik sahaja leekoh bunga atau rohu dan pacu.

Aku perhati seorang yang agak berumur duduk bersandar. Teman-temannya sedang leka menanti umpan di sambar.

"Dah lama Cik...." tegur aku sambil ingin menemaninya.

"Dah dua jam.... Letih, bagi **** tu mancing." jawabnya. Aku perhati wajahnya.... Macam pernah nampak. Janggutnya kecil berwarna putih.

"Encik ni macam biasa saya nampak." saya bersuara cuba menelah. Lalu dia bercerita tentang kerja, pencen, mancing dan sebagainya.

"Oh..... Baru saya ingat." lalu berceritalah aku dan dia berdua. Bila seorang rakannya mahukan "teh tarik", aku katakan masih belum ada. Tempat makan masih dalam pembikinan. Lalu aku meminta seseorang menyediakan kopi Tongkat Ali.

Hari itu, aku berbual panjang tentang ekonomi negara, pendidikan, penambah nilai sektor industri, RM Ke 8 dan RM Ke 9, IMP (Industrial Master Plan 2 dan 3) dan banyak lagi.....

Apalah nilai lima cawan kopi Ali Cafe dengan ilmu yang aku dapat hari ini. Seorang bekas pegawai ekonomi negara, MTEN, EPU ......... Dan kerendahan budinya....

"Di sini, jangan panggil title. Panggil nama sahaja. Yang itu Datuk AA. Tapi jangan panggil Datuk di sini. Panggilan tu kalau kita dengan Sultan atau Agung...." katanya lagi.
Hari ini, Kolam Pancing Fifofo disinggahi oleh seorang Tan Sri dan dua orang Dato'.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home