Pancingan Kehidupan

Thursday, February 17, 2005

Siapa Nak Lawan..... kata belia veteran!

Berat Wak? Boleh tolong angkatkan?...... Wak Jan, seorang
"belia veteran" dangan hasil pancing tengah malam. Talapia
merah dan leekoh bakal menyeri meja makan keluarganya esok!

"Wak Jan dah naik!" satu suara kedengaran ketika aku menonton Astro di Kolam Pancing Fifofo. Secawan capucino yang aku pegang aku segera letakkan. Masing-masing yang sedang berehat ketika lewat tengah malam itu bangun dan mengerumuni Wak Jan. Aku juga!

"Berapa Wak?" aku tanyakan.

"Ala Has... sikit jer. Ada 14 ekor talapia dan leekoh!" jawabnya dengan pelat yang sukar dibuang.

"Boleh tahan...." satu suara kedengaran.

"Rohu tak naik?" tanya satu suara yang lain.

"Aku memang carik talapia dengan liku.... Sedap!" jawabnya.

Wak Jan hanya berumpankan dedak ayam yang digaul dengan tepung. Dua mata pancing saiz 8 dengan tali 8 paun dan tali perambut 20 paun. Pengalaman lelaki lebih separuh abad ini tidak boleh dipertikaikan. Lalu aku segera mengambil kamera aku yang sentiasa memang ada di dalam kereta aku. Tapi sayang, kamera digital murah aku, amat tidak sesuai untuk tangkapan gambar di sebelah malam. Lalu sorotan lampu dua buah kereta menjadi cahaya tambahan.


Sahabat sepemancingan yang tidak mahu mengalah
dengan Wak Jan. Berbelas juga talapia dan leekoh
mampu dinaikkannya.

Memanglah pancingan ini satu refleksi kehidupan. Pembelajaran dengan masa, pancingan yang berterusan sedari kanak-kanak hingga meningkat usia mampu memilih yang baik yang dicarinya jika dipelajari dengan betul. Memancing pun begitu juga. Kepandaian seseorang mampu memilih ikan apa yang bakal dinaikkan mengikut yang dikehendakinya.
Kolam Pancing Fifofo untuk mengenalinya....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home