Pancingan Kehidupan

Sunday, February 06, 2005

Wah!! Besar Leekoh Tu!!

Emir keseronokan melayan seekor Leekoh di Kolam Pancing Fifofo.

Emir menayangkan Leekoh seberat hampir 1Kg yang dipancingnya di Kolam Pancing Fifofo.




Aku duduk memerhatikan pemancing-pemancing sedang berlawan dengan pacu dan keli dari tebing tinggi disebelah pejabat Kolam Pancing Fifofo. 30 Januari ini adalah hari pembukaan. Hari yang lama ditunggu-tunggu oleh ramai orang. Hari untuk beradu tenaga dan melepaskan “gian” pada sesetengah orang. Aku menonton gembira. Hati membuak-buak ingin turut serta, tapi apakan daya. Tidak kesampaian. Banyak yang aku perlu fikirkan dan banyak yang aku perlu selesaikan.

Aku hanya duduk memerhati dari kejauhan. Ramai yang bergembira. Tidak putus-putus menarik naik pacu dan keli. Kelibat rohu dan talapia masih belum kelihatan. Apa lagi baung. Memang itulah ragamnya kolam pancing. Bila pacu menggila, rohu, leekoh dan talapia menanti sahaja. Tidak mampu mendekati. Kerakusan pacu dan keli melahap umpan yang dicampakkan memang nyata sekali.

“Bila bukak kolam pancing ni?” satu suara kedengaran. Tiga orang berada berdekatan bersuara. Entah bila sampai aku tidak sedar.

“Baru hari ini.” Lokman bersuara.

“Memang kita tidak promosikan secara besar-besaran buat masa ini.” Katanya lagi.

“Baru best ada kolam pancing kat sini. Wah! Pacu tuh….." katanya lagi melihat seorang menaikkan pacu seberat hampir 3 kg.

Aku hanya mendengar perbualan mereka. Masing-masing segera berlalu pulang untuk mengambil joran. Memang itu pun yang ramai orang lakukan hari itu. Ramai yang tidak tahu Kolam Pancing Fifofo telah secara resminya dibuka untuk orang ramai.

Malam tadi aku memberi taklimat terakhir kepada ahli-ahli projek ini. Aku senaraikan apa yang perlu dilakukan untuk seminggu. Aku lantik pengurus kolam. Aku senaraikan tugasan masing-masing sepeninggalan aku selama seminggu. 30 Januari hari pembukaan. Dan hari yang sama, aku akan berangkat terbang ke Belanda untuk urusan perniagaan. Kolam harus aku serahkan kepada Rahmat untuk mengetuai. Cuma aku pesankan padanya untuk menghantar e-mail setiap hari.

Jam 11.00 pagi, empat orang naik daripada tempat pancingan. Dengan kepenatan.

“Dah nak balik ker?” tanya aku.

“Dah puas bang! Penat tangan. Lenguh-lenguh!” katanya.

“Puas hati betul! Belum pernah rasa mancing cam ini puasnya”. Kata dia lagi.

“Berapa banyak?” sengaja aku menduga.

“Adalah pacu dalam 40 ekor, mungkin lebih. Keli berbelas ekor jugak!” katanya sambil mencari-cari guni buat mengisi ikan hasil pancingan. Aku tumpang puas hati.

Memang mancing di kolam pancing yang baru dibuka biasanya berbaloi. Banyak ikan akan boleh dinaikkan. Apatah lagi lebih 2,500 kg ikan pelbagai jenis dan saiz dimasukkan beberapa hari sebelumnya dan tidak langsung diberi makan sehingga hari pemancingan. Manakan tidak ikan-ikan ini mengganas. Cuma jenis-jenis yang “lembut” seperti talapia merah, rohu dan leekoh mungkin masih mengalah kepada pacu dan keli. Tiga hari lagi, sekelompok ikan lain pula akan dimasukkan. Patin sebesar 3 – 8 kg pula akan dimasukkan bagi menambah tarikan di kolam ini.

Pun begitu, ada juga yang memancing hanya dapat menaikkan seekor ikan keli. Memanglah begitu. Memancing pun bukan semua boleh mendapat hasil yang sama. Ada yang naik dan ada juga yang tidak walau umpan yang sama dan balingan umpan di tempat yang sama.

Mungkin itulah rezeki masing-masing.Aku segera juga beredar. Pakaian kau belum kemaskan lagi. Baju tebal aku sudah aku serahkan kepada anak buah aku yang menyambung pelajaran ke Kanada. Jadinya aku harus keluar sebentar untuk mencari baju tebal. Suhu di Belanda seperti yang aku lihat di internet di bawah paras beku!Sedikit kesal, aku tidak dapat dapat bersama-sama yang lain untuk terus di situ sehingga tamat tempuh memancing pada hari pertama ianya dibuka, jam 1:00 pagi!!!! Jam 1:00 pagi, aku sudah berada diperut Boeing 747 menuju ke Amsterdam, sebelum ke Nijmegen.

Nijmegen, The NetherlandsKetika di Malaysia sedang nyenyak tidur......

Lawati laman Belia 4B Kg Limau Manis di www.geocities.com/bekalimas/fifofo.html untuk perkembangannya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home